Karácsonyi bevásárlás – egy felmérés meglepő tényei

1321

Az egyik legnagyobb budai bevásárlóközpont a GfK Hungária közreműködésében arra kereste a választ, hogy mi jellemzi ma a karácsonyi vásárlást. Meglepő eredmények születtek.

A kutatás során az ajándékvásárlás teljes folyamatát vizsgálták, a meglepetés kitalálásától egészen a beszerzéséig. Kiderült, hogy a listaírás még mindig hatásos módszer, ha ajándékokról van szó – bár inkább a nők körében hódít. A legtöbben úgy nyilatkoztak, hogy bár nem írnak listát, de végiggondolják és fejben tartják, kinek, mit szeretnének vásárolni, ezért ritka az impulzusszerű döntés. A sztereotípiákkal szemben azonban a férfiak azok, akik gyakrabban esnek áldozatul egy-egy nem tervezett termék csábításának.
Nem jellemző, hogy valaki hónapokkal karácsony előtt nekikezd a készülődésnek, a vártnak megfelelően a legtöbben az adventi időszakra időzítik az ajándékok beszerzését, a férfiak következetesen később, egyharmaduk az utolsó két-három hétre hagyja. Érdekes módon ritka a halogatás: csupán 2,3 százalék nyilatkozott úgy, hogy az utolsó pillanatra hagyja az ajándékvásárlást.

Persze tapasztaljuk, hogy az ünnepeket megelőző néhány napban is zsúfolásig telnek az üzletek, hiszen nem kizárt, hogy azok is az utolsó pillanatig vásárolnak, akik időben elkezdik a felkészülést.

A mikorra már választ kaptunk, de a mit még érdekesebb. A kutatásból kiderült, hogy az ötletgyűjtés fázisában mindkét nem szívesen böngészik online, a férfiak 47.2, míg a nők 52.3 százalékra választja az inspirálódás ezen formáját. Az esetek több mint felében magunkra hagyatkozunk, és megpróbáljuk kitalálni, hogy mit szeretne a másik, de sokan a direktebb megoldásokban hisznek – 44.4 százalékban inkább megkérdezik a célszemélyt a kívánságlistájáról.

A hol kérdésben magasan vezetnek a plázák: a válaszadó férfiak 85, míg a nők 81 százaléka bevásárlóközpontokban (is) vásárol karácsonyi ajándékokat, átlagosan fejenként 3 üzletközpontot látogatnak meg, mire mindent sikerül beszerezniük. A választásnál a többség ragaszkodik megszokott, közeli bevásárlóközpontjához, de a széles kínálat és az akciók mellett a válaszadók közel harmada fontos szempontként emelte ki a nyugodt hangulatot, és a stresszmentes légkört is, ami előtérbe helyezi a belvárostól távolabb eső üzletközpontokat.

Kikből állt a minta?

Az online kérdőíves kutatás célcsoportjába olyan 30-55 év közötti férfiak és nők tartoztak, akik rendszeresen látogatnak bevásárlóközpontokat, budapesti vagy Pest megyei lakosok, és jó anyagi körülmények között élnek.