Oltások és megbetegedések: a harmadik hullám Solymáron

3981
Fotó: Barcsik Géza

A koronavírus-járvány harmadik hullámában megkérdeztük a solymári háziorvosokat, hogy hogyan látják jelenleg a vírushelyzetet településünkön, és hogy halad az oltás. Az aktuális helyzetről dr. Taller Gabriella osztott meg részletes információkat a solymaronline.hu-val.

– Milyennek látja jelenleg a járványhelyzetet Solymáron?

Az én praxisomban most rengeteg friss fertőzés van. Naponta több tesztet kérünk, és sokan telefonálnak úgy is, hogy már volt tesztelés és kiderült a Covid-pozitivitás. Sajnos most több súlyos eset van, mint ősszel, és elsősorban valóban nem az idős korosztályban, mint az országos adatokból is látszik. A jellemző tünet továbbra is a láz, a száraz köhögés és a nagyfokú gyengeség.

– Hogy halad az oltás Solymáron? Milyen típusú és mennyiségű oltóanyagot kapnak a háziorvosok?

​Minden héten más oltóanyagot kapunk és különböző mennyiséget. Ezeknek sem a fajtája, sem a mennyisége nem tudható előre. Általában a hét közepén értesülünk ezekről az adatokról, viszont szinte azonnal meg is kell szerveznünk az oltásokat és be is kell adnunk az adott hét végéig.

– Megközelítőleg hány főnek tudták eddig beadni az oltást? Kiket, milyen sorrendben oltanak?

Kb. 1300 lakos kapott eddig rajtunk keresztül oltást Solymáron. Azt nem tudjunk, hogy ezen kívül hány embert hívtak be központilag oltópontra. Amikor egy konkrét oltóanyag érkezik, akkor kapunk mellé egy listát: ebből tudjuk behívni az érintett pácienseket. A korosztályt, valamint az egészségesnek vagy krónikus betegnek regisztráltakat központilag határozzák meg. Ez okozza a legtöbb konfliktust és értetlenséget a páciensek számára, mert nem értik, hogy miért kapta már meg pl. a szomszéd, vagy a fiatalabb ismerős, miért és melyik vakcinát kapja, és így tovább.

Fotó: Barcsik Géza

– Ha életkorban lefelé haladva történnek az oltások (és nem számoljuk ide a 60 év alatti krónikus betegeket), akkor kb. hány évesek kapják jelenleg a vakcinát? Látható ez egyértelműen?

Igen, egyre “fiatalabbak” kerülnek sorra. Nálam jelenleg az 1940-1955 közötti korosztály oltása zajlik. Vannak persze néhányan, akik kimaradtak – akár idősebbek is. Ennek több oka lehet: például nem fogadta el az adott oltást, éppen akut betegsége zajlik, három hónapon belül Covid-fertőzött volt, vagy sehogy sem tudjuk elérni a pácienst. Utóbbira külön szeretném felhívni a figyelmet, ugyanis ha valaki sem email-címet, sem telefonszámot nem adott meg a regisztrációnál (pl. levélben), akkor nem fogja megkapni az oltást, mert nem tudjuk értesíteni, amikor éppen érkezik vakcina.

– Ha valaki regisztrált és vár az oltásra, de egyelőre semmilyen értesítést nem kapott még, akkor hol tud érdeklődni? Meg tudja például nézni valahol, hogy őt krónikus betegként tartják-e számon?

Nálunk nem érdemes érdeklődni, hogy egy-egy beteg mikor kerül sorra, ugyanis semmi információnk nincs róla. A központi oltásregisztráció úgy van kialakítva, hogy a regisztrált nem kap visszajelzést, ami bizonytalanságot szül. Sajnos ennek hiányát naponta érezzük.

– Mire szeretnék felhívni a lakosság figyelmét?

​Egyrészt arra, hogy tényleg nem érdemes a háziorvosoknál telefonon/emailben/smsben érdeklődni, mert csak az amúgy is alig elviselhető terhelésünket növelik, és nincs jó válaszunk. Mindenkit értesíteni fogunk! Másrészt arra, hogy akik már megkapták a második oltást is, még nem mentesülnek az alapvető szabályok betartása alól, vagyis ugyanúgy kell maszkot hordani, kezet fertőtleníteni, távolságot tartani, mint eddig.


Amikor elértük a fokozott terhelésnek kitett háziorvosokat, akik egyszerre látják el a megnövekedett számú beteget és az oltással kapcsolatos feladatokat, kérték, hogy közvetítsük üzenetüket a lakosok felé: oltással kapcsolatos kérdésekkel ne hívják a rendelőt! Ugyanis a háziorvosok sem tudják előre, hogy mikor, mennyi oltóanyag érkezik a rendelőbe és kit mikor tudnak beoltani. Hangsúlyozták: amikor valaki sorra kerül, azonnal értesítik.
Oltással kapcsolatos kérdésekkel a rendelőbe telefonálni nemcsak felesleges, hanem akadályozó tényező is lehet: a háziorvos nem rendelkezik érdemi információkkal, viszont a sok telefonhívás jelentősen akadályozza a jelenlévő beteg, vagy akár az oltással kapcsolatos feladatok ellátását.

solymáronline