Olvasóink rendszeresen kérdezik, hogy mikor bővül már a solymári vasútállomás parkolója. Időpontot nem tudunk, de azt igen, hogy hol tart a folyamat.
Két dolgot érdemes tudni a parkolóépítéssel kapcsolatban:
- A parkolók kialakításának vannak szabályai. Azon helyek jelentős részén, ahol most autósok parkolnak az állomás közelében, parkolóhelyet sem lehetne szabályosan kialakítani.
- Az tud parkolót építeni valahová, akinek az adott terület a tulajdonában van. A Solymár vasútállomás környéke állami tulajdon, vannak továbbá szomszédos, magántulajdonban lévő telkek. Parkolót tehát alapvetően a vasútberuházásért is felelős Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő Zrt. (NIF) tudna kialakítani.
Solymár önkormányzata természetesen ismeri a problémát, és lépéseket tett a megoldás érdekében, még mielőtt ilyen mértékűvé vált volna a helyhiány.
Részletesebben olvashatnak erről a témáról a Solymári Hírmondó decemberi számában, ahol dr. Szente Kálmán polgármester nyilatkozott a parkolóbővítés lehetőségeiről. A cikket itt is elolvashatják, a lap 6. oldalán. A NIF előtt van tavasz óta Solymár javaslata 52 új parkolóhely kialakításáról, válaszra vár.
Emellett az önkormányzat jónak látná az utazóközönség egy részének átirányítását Szélhegy megállóba, ahol üresen áll a parkoló. Ehhez azonban az kell, hogy több vonat álljon meg Szélhegyen is. Ezt szintén kérték a vasúttársaságtól, mint ahogy azt is, hogy a szakaszhatárt módosítsák úgy, hogy Szélhegyről ne kelljen több ezer forinttal többet fizetni a bérletért.
A tárgyalások egyelőre csak részben jártak eredménnyel, a 2019. december 15-ei menetrend-módosítástól kezdve Szélhegyen már félóránként állnak meg vonatok.
Mindenkinek érdeke, hogy a vasúttal kényelmesen utazhassanak mind a solymáriak, mind azok, akik messzebbről csatlakoznak be Solymáron a vonathoz. Már csak azért is, mert a közutakon egyre lehetetlenebb vállalkozás az ingázás. De az autóforgalom növekedését valamennyi infrastruktúrának nehéz követnie. Az agglomeráció népessége még most is folyamatosan növekszik, a gépkocsik száma pedig még a lakosságszám arányában is nő. A Magyarországon forgalomban lévő gépjárművek száma az elmúlt egy évben is több százezerrel nőtt, hazánkban már óvatos becslések szerint is több mint 4 millió magyar rendszámú gépjármű közlekedik. A KSH korábbi adatai a gépjárművekről itt olvashatók. Ilyen mértékű növekedéssel sem az útjaink, sem a meglévő parkolóhelyek nem bírnak el.
A településvezetés arra kéri a közlekedőket, hogy közösen tegyünk meg minden tőlünk telhetőt a közlekedési helyzet javulásáért. Reggel és a délutáni-esti időszakban is igénybe vehető a helyi kisbuszjárat a vonat eléréséhez, a menetjegy ára 300 Ft, bérlet 6300 forintért váltható (a nyugdíjas és a diákbérlet 2500 forint). Az útvonal és a menetrend itt található. Aki teheti, válasszon az autó helyett más közlekedési módot, vagy használja a szélhegyi megállót, ahol december 15-től több vonat áll meg. A frissen füvesített zöldfelületeken akkor sem hagyhatjuk ott az autót, ha nem találtunk máshol helyet.
A kialakult helyzetben javulás csak hosszabb távon várható, így mindenki részéről türelemre lesz szükség, amíg megszületnek a megoldások.
Sólyom Ági – solymáronline