Nyári szünet: áldás vagy átok?

1608

Nincs olyan gyerek, aki ne várná minden évben a nyári szünetet. A szülők viszont általában már kevésbé lelkesek a három hónapos szünet hallatán… Nem véletlen, hiszen hosszú időről van szó, és nem egyszerű megoldani. Ha valaki dolgozik, akkor azért, ha otthon van, akkor meg azért.

Megtartó keretek nyáron is

Legyen szó óvodáról vagy iskoláról, a nyári szünet legnagyobb veszélye, hogy a gyerekek kizökkenek a mindennapok kerékvágásából, megszűnnek az addigi stabil, megtartó keretek. Reggel nem kell időre felkelni, elkészülni, nincsenek kötelességek, nincsen egy heti rutin, amihez alkalmazkodni lehetne. Egyik héten nagyszülőknél, majd jön egy hét nyaralás a családdal, aztán otthon csak apával, majd csak anyával… Folyton változás van, mire kezdenének beleszokni valamibe, jön az új felállás. Vannak rugalmas és kevésbé rugalmas gyerekek, de az állandóság mindenkinek jót tesz. Igyekezzünk a nyári szünetben is megtartani a napi rutin főbb pontjait, függetlenül attól, hogy éppen ki van otthon a gyerekekkel. Ne csússzunk el jelentősen az év közben megszokott kelési, fekvési időktől, mert könnyen lehet, hogy kialvatlanok, nyűgösek lesznek a gyerekek. Ne nézzenek több mesét, ne játszhassanak többet a számítógépen/tableten, mint egy átlagos ovis/iskolai napon. A plusz időt értékesen, élményekkel töltsük ki. A keretek megtartása mellett apróbb napi feladatokat, teendőket (ne tanulással kapcsolatos feladatok legyenek, inkább házimunka típusú tevékenységek) is rábízhatunk, akár már az ovis gyerekünkre is. Azáltal, hogy vannak kötelezettségeik, ők is hasznosabbnak érzik magukat, illetve segít nekik strukturálni a napot.

Játék

Az óvodás korosztálynál gyakori probléma, hogy a nyári szünetben valahogy kevesebb idejük/lehetőségük van a gyerekeknek a szabad játékra. Lehet, hogy túl sok a kötött program, vagy éppen bekapcsolva maradt a TV, a lényeg, hogy nem játszanak a gyerekek eleget. Ezáltal pedig nem tudják kijátszani magukból a feszültségeket, a bennük motoszkáló problémákat. Figyeljünk rá oda, hogy minden nap teremtsünk lehetőséget erre, legyen délelőtt és délután is egy-egy nyugis időszak, amikor a gyerekek játszhatnak.

Érzelmi biztonság

Attól még, hogy nyári szünet van, igyekezzünk nem kitenni a gyerekeinket olyan szituációnak, ahol érzelmileg nem érzik magukat biztonságban. Lehet ilyen például egy tábor, vagy egy hétvége a szülők nélkül. Ez nyilván korosztály-, és személyiségfüggő, de fontos, hogy érzelmileg érett legyen a gyerek a szülőktől való távollétre. Egy-egy rossz emlék, sokáig meghatározhatja a későbbi szeparációs helyzetek megélését.

Lehessenek végre gyerekek…

A keretek megtartása nem azt jelenti, hogy mindenben korlátozni kéne gyerekeinket. Szellemileg nagyon fárasztó egy iskolaév, de még az óvodaév is. Ebben a közel három hónapban törekedjünk arra, hogy az önfeledt, szabad gyermeki énjük kerülhessen előtérbe. A szellemi tanítás helyett inkább tanítsuk őket a tapasztalatokon keresztül. Hogy milyen érzés elázni egy nyári záporban, vagy a kertben szedett zöldségekből ebédet készíteni. Játszunk, nevessünk, szerezzünk igazi élményeket, töltsük fel a raktárokat szeptember elejére…

Hermán Noémi, klinikai szakpszichológus, gyermekterapeuta
(lelkizona.blog.hu)