Rövidesen elkezdődik a Megyeri híd előtti – sok gondot okozó – körforgalom átépítésének előkészítése. A legfrissebb fejleményekről érdeklődtünk Velkei Lillánál, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. kommunikációs osztályvezetőjénél.
– Mikor kezdődnek pontosan a munkálatok és meddig tartanak majd?
– Az M0 autóút – 11. sz. főút jelzőlámpás körforgalmú csomópontjának megvalósítására kiírt kivitelezői közbeszerzési eljárás lezárult. A vállalkozói szerződés megkötése napokon belül, várhatóan október 31-ig megtörténik. A közúthálózaton november 15-én kezdődik a téli üzem, ezért ebben az évben csak előkészítő munkálatok folynak majd. Az időjárás függvényében, várhatóan 2017 februárjában kezdődnek meg a csomópont átépítés kivitelezési munkái. A kivitelezés szerződés szerinti átfutási ideje 120 naptári nap, így a csomópont várhatóan 2017 júniusában elkészül.
– Mi az átalakítás lényege, hogyan változik a forgalmi rend? Mennyibe kerül a beruházás?
– Az építési engedéllyel rendelkező műszaki tervek szerint a szóban forgó körforgalom jelzőlámpás szabályozású, turbó típusú körforgalommá épül át. A csomópont kapacitásának növelése érdekében a fő forgalmi irányok két forgalmi sávban kerülnek átvezetésre. A körforgalomban az egyes irányokat fizikailag is elválasztják, ez csökkenti a körforgalom baleseti kockázatát. Ennek feltétele, hogy a körforgalomba való behaladást megelőzően az útiránynak megfelelő sávba kell besorolnia a járműveknek. Ezekben a manőverekben a járművezetőket a hagyományos jelzőlámpás csomópontoknál alkalmazottakkal hasonló útirányjelző táblák és útburkolati jelek fogják segíteni. A közlekedési lámpák programozása rövid ciklusidővel történik, ezzel is növelve a szolgáltatási szintet. A beavatkozásnak köszönhetően a körforgalom kapacitása megnő, a váltakozó zöld jelzések alkalmazásával pedig zavartalan áthaladást lehet biztosítani mind a Szentendre felől az M0-ásra irányuló, mind az M0-ásról Budapest felé irányuló közúti forgalom számára. A csomópont szerződött kivitelezési költsége nettó 288 803 546 forint.
– Mióta volt napirenden ez a téma?
– A bevásárlóközpont megépülését követően ez a csomópont mindig problémás volt már a 90-es évektől, majd ezt követően több átépítés és fejlesztés is történt, ennek eredményeként épült meg a 2×2 sávos felüljáró a körforgalom felett és az M0 autóút becsatlakozása a körforgalomba, azonban a forgalomnövekedésből és a forgalomátrendeződésből adódóan a helyzet nem javult. A közlekedési körülményeket az nehezíti, hogy a M0 autóútról Budapest irányába és a 11. sz. főút Szentendre irányból M0 Megyeri-híd irányába közlekedők keresztezik egymás útját a körforgalomban, ezért a körbe először belépő irány korlátozza a másik irányt, ezzel hatalmas torlódást okozva. A körforgalom először a nagyobb áteresztő kapacitás érdekében két sávos volt, azonban a sok baleset és az ebből adódó kezelhetetlen torlódások miatt a hatóságok kérték a körforgalom átfestését 1 sávossá. Ez az átalakítás 2013.-ban meg is történt, mely hatására az 1 sávos körforgalomban vissza is esett a balesetek száma, azonban előidézte a reggeli csúcsban jelentkező torlódásokat. Ekkor mindenki belátta, hogy a biztonság és a nagy áteresztő képesség együttes biztosítása érdekében tovább nem halogatható a jelzőlámpás turbó kör megépítése, melynek tervei már az M0 autót megépült új szakaszának tervezési fázisában előkészítésre kerültek, csak akkor még nem került megvalósításra. Ennek hatására a Magyar Közút Nonprofit Zrt. 2014-ben aktualizálta a terveket, valamint megszerezte a szükséges forrásokat a kivitelezéshez. Amint a tervek és a finanszírozás rendelkezésre álltak megindításra került a közbeszerzési eljárás, melynek végeredménye a mostani szerződéskötés és kivitelezés.