Képviselői közlemény

1973

Február 22-én jelent meg az a községünk polgármesterével készült interjú, melyre hat önkormányzati képviselő a következő közleménnyel reagál.

„Solymár Nagyközség Önkormányzatának Képviselő-testülete 2016. február 24-i (a televízió által ismeretlen okból nem közvetített) nyílt ülésén elindította Solymár történetének egyik legkomolyabb önkormányzati beruházását, döntött a Templom téri iskola “B” épületének újraépítéséről, a képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert az együttműködési tervezet aláírására.

Ezzel kapcsolatban néhány kérdést szeretnénk világossá tenni a solymáriak hiteles tájékoztatása végett.

Az iskola-beruházást minden képviselő támogatja és a döntés folyamat során mindvégig támogatta. A megvalósítás mikéntjével kapcsolatban azonban kérdések, viták merültek föl. Az első előterjesztés, ami ez ügyben 2015 december elején elénk került, az 500 millió Ft-os hitelkeret megnyitása volt. Ez olyan mértékű hitel, amelyet felelősen gondolkodó képviselő csak alapos tájékozódás után szavazhat meg.

A hitel visszafizetése Solymár számára hosszú évekre komoly anyagi elköteleződést jelent majd, fedezetét valamiből elő kell teremteni. Nekünk és a következő ciklusokban megválasztott képviselő-testületeknek mindenekelőtt a település működtetését kell biztosítanunk. A jövőben a költségvetést átcsoportosíthatjuk a hitel visszafizetéséhez, ugyanakkor lehet, hogy ezzel nem értenek majd egyet azok, akiknek a kiadásait kell majd csökkenteni, esetleg nem tudunk megvalósítani szükséges beruházásokat. Lehetséges, hogy adóemeléshez, vagy új adónem bevezetéséhez kell majd folyamodni a visszafizetés fedezetének előteremtéséhez. Elképzelhető továbbá az önkormányzat tulajdonában lévő ingatlanok értékesítése is, amely egy ilyen fontos, a település vagyonát növelő beruházás esetén helyénvaló lehet.

Az elmúlt időszakban ezekről a lehetséges megoldásokról kértünk információt, ezeket szerettük volna megvitatni, hiszen a felelős döntéshez nem elég egy látványos prezentáció vagy homályos utalások különböző előkészítő megbeszélésekre. A képviselő dolga, hogy megismerje és átlássa az elé kerülő anyagot. Ha szükséges, újabb információkat kérjen. És joga, hogy megfelelő tájékoztatást kapjon azokról az ügyekről, amelyekről felelősséggel döntenie kell.

Az önkormányzat működésében fontos szerepe van a szakbizottságoknak. Egy-egy elénk kerülő döntés előtt a rendszeresen összeülő bizottságok tárgyalják, szakmailag is előkészítik az ügyeket. A bizottságok elnökei és tagjai önkormányzati képviselők, valamint néhány külső tag és szakértő. A bizottságok igen sok munkaórát töltenek az előterjesztések megvitatásával, a döntések előkészítésével. Így a képviselők, akik nem szakértői minden területnek, a bizottságok állásfoglalása alapján tudnak szakmailag megalapozottan dönteni.

Bár a bizottságok várták a lehetőséget, hogy az iskolaépítés ügyéről tárgyalhassanak, ez azonban a tervezés során egyetlen bizottság elé sem került, mindössze a Településfejleszési Bizottság láthatta a látványtervet egy alkalommal. Igen szerencsés lett volna, ha már az előkészítés során, a bizottsági munkában kiderülhet, mit lehet változtatni annak érdekében, hogy a beruházás költségvetése szerényebb legyen, és nyugodt szívvel dönthessünk róla.

Az iskola építéséhez szükséges állami támogatáshoz a Nemzeti Sportközpontok (NSK) nevű állami intézményen keresztül juthat az Önkormányzat. Az NSK-val kötendő megállapodás tervezete 2015 decemberében, az akkori képviselő-testületi ülésen még átdolgozás alatt állt. Mivel csak a végleges szöveg ismeretében dönthettünk annak aláírásáról, ezért kezdeményeztük az NSK képviselőivel való mielőbbi találkozást.

Időrendben a következőképpen követték egymást az események:

2015. december 16: képviselő-testületi határozat arról, hogy a kiviteli tervek alapján költségbecslést kérjünk két független szakértőtől, valamint arról, hogy a kölcsön felvételére újabb hitelintézeti ajánlatokat kérjünk, ezen kívül az NSK képviselőinek meghívásáról a képviselő-testület elé, hogy a kidolgozatlan együttműködési megállapodást mielőbb véglegesíthessük.
2016. január 25: a kiviteli terv negyedik határidő módosulás után megérkezik a Polgármesteri Hivatalba.
2016. január 27: képviselő-testületi ülés az NSK képviselőinek részvételével, aminek következtében a szerződésbe lényeges, Solymár számára kedvező változások kerülhettek be.
2016. február 16: az NSK leadja az új együttműködési tervezetet.
2016. február 24: a képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert az együttműködési tervezet aláírására.

Amint az a leírtakból is kitűnik, a település életét hosszútávon befolyásoló, nagy anyagi ráfordítást igénylő ügyekben különösen körültekintően kell dönteni. A komoly döntésektől természetesen nem kell megijedni, hiszen az emberiség történetének nagy alkotásai sem valósultak volna meg, ha létrehozóik féltek volna belevágni. Elvárható azonban, hogy a megválasztott, felesküdött képviselők józan, felelős és jól megalapozott döntést hozzanak. A döntés meghozatalától való félelem és a nagyzási hóbort két véglete között kell megtalálni a helyes utat.

Képviselői munkánk során, ahogyan eddig is, úgy a jövőben is arra törekszünk, hogy a helyes működés rendjét fenntartsuk, amennyiben szükséges, az egyensúlyt helyreállítsuk. A mindennapi munkában különösen fontos a bizalom légköre, ez a józan és megfontolt döntéshozatal elengedhetetlen feltétele. Amennyiben ennek útjába akadály kerül, akár belső, akár külső okból, akár csak rossz tanácsok hatására, akkor az akadályt el kell hárítani.

Ahogyan egy jól működő vállalatnál vagy intézményben, úgy egy tízezer fős településen is akkor mennek rendben a dolgok, ha mindenki a saját hatáskörébe tartozó feladattal foglalkozik, és azt tisztességesen elvégzi. A polgármester, mint a település első embere, személyes tekintélyével összefogja a képviselőket, bevonja őket a döntések előkészítésébe, átlátja és irányítja a nagyközség ügyeit, méltósággal képviseli a települését. A megválasztott önkormányzati képviselők elsődleges feladata pedig a döntéshozatal, amelynek felelősségteljes gyakorlására a megfelelő előkészítés után és a szükséges információk birtokában van lehetőségük.

Bízunk benne, hogy ezentúl is mindenki „teszi a dolgát”, és az iskolaépítés komoly és fontos ügye sem szenved többé fölösleges késedelmet.”

Cser Angéla, önkormányzati képviselő (Fidesz-KDNP), a Településfejlesztési Bizottság elnöke
Dobrovkáné Dér Borbála, önkormányzati képviselő (Fidesz-KDNP), a Pénzügyi Bizottság elnöke
Gaal Gergely, önkormányzati képviselő (Fidesz-KDNP)
Kővári András, önkormányzati képviselő (Fidesz-KDNP), a Közlekedési Bizottság elnöke
Lőrincz Beáta, önkormányzati képviselő (Fidesz-KDNP), a Közművelődés Bizottság elnöke
Ordódy György, önkormányzati képviselő (Fidesz-KDNP)”