2016-ban megkezdődik az esztergomi vasútvonal villamosítása – tudhattuk meg a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt-től.
Október 30-án megjelent a kiviteli közbeszerzési felhívás az esztergomi vasútvonal villamosítása tárgyában. Az eredményes közbeszerzést követően – 51 kilométer hosszan – Rákosrendezőtől Esztergomig megvalósul a vonalszakasz villamosítása.
A fejlesztés keretében:
- Esztergom és Angyalföld állomások vágányhálózata részlegesen átépül,
- megújul az esztergomi, a dorogi állomás, valamint a klotildligeti megállóhely épülete,
- az utazók kényelmét szolgálja majd, hogy az esztergomi autóbusz állomás átkerül a vasútállomás mellé. Dorogon autóbuszos átszállási pont épül ki,
- peronaluljáró épül Angyalföld állomáson, elkészül a vasúti perontető felújítása és hosszabbítása Újpest megállóhelyen, új perontető épül az angyalföldi és az esztergomi állomásokon.
A kivitelezés 2016 tavaszán kezdődhet, a villamosítás várhatóan még az iskolakezdés előtt 2017 nyár végére, az útépítések és egyéb fejlesztések 2018. nyár végére fejeződhetnek be. A munkálatok nem járnak jelentős vágányzárral – ígérik. A nyertes kivitelező jellemzően az éjszakai órákban, illetve hétvégi vágányzárban fog dolgozni. A villamosítást követően gyors és kényelmes Flirt vonatok közlekednek majd a vonalon.
A FLIRT vonatok belső tere
A vonatok belsőtere a kényelmes, 1800 mm-es üléstávolsággal készül. Az ülések és az elválasztó falak csak az oldalfalhoz és a tetőhöz vannak rögzítve. Az utastér klimatizált, a klímaberendezését a tetőn helyezték el. A levegő hangtompítón át áramlik a légcsatornákba. A beérkező levegő a kocsi hosszában elosztva, majd perforált paneleken át áramlik be az utastérbe. Hideg időben az ülések melletti fűtőtestek, továbbá a beszálló ajtóknál, átjáróknál elhelyezett ventilátoros hősugárzók biztosítanak kellemes hőmérsékletet. A vonat útiránya, célállomása kívülről a jármű homlok- és oldalfelületén elhelyezett LED-mátrix-kijelzőkről olvashatók le. Az utastérben a beszállótér folyosó felett egy kétoldalú mátrix-kijelző tájékoztatja az utasokat a következő megállóról. A járművek rongálásának megelőzése érdekében az egész utasteret vandálbiztos kivitelű videokamerák ellenőrzik. A kétszárnyas, villamos hajtású lengő-toló ajtók 1300 mm szélességre nyílnak ki. 550 mm peronmagasság esetén lépcső nélkül lehet beszállni, míg alacsonyabb peronok esetében egy-egy, kb. 300 mm magasságban kimozduló lépcső segíti a le- és felszállást. A járművek egyik tagjában kerekesszék-emelők állnak a mozgáskorlátozott utasok rendelkezésére.