A Budapest–Esztergom vonalon 2018. május 20-ától, vasárnaptól zónázó menetrendet vezet be a MÁV-START. Rövidül a menetidő, hétvégén sűrítik a járatokat, és éjfél után is haza lehet jutni a fővárosból.
Munkanapokon a fővárosból Esztergom felé az eddigi 20-40 perces követés helyett egyenletesen, 30 percenként indulnak a vonatok, és új vonatok közlekednek minden órában Angyalföld és Piliscsaba között – adta hírül közleményében a Közlekedéstudományi Intézet. A vonal szűk keresztmetszetét a Budapest-Nyugati pályaudvar és Rákosrendező közötti vonalszakasz jelenti, melynek felújítása és kapacitásbővítése a következő években várható, addig ezen a szakaszon nem lehetséges a jelenleginél sűrűbb vonatközlekedés. Ennek következtében a legnagyobb forgalmú Budapest–Esztergom járatok indulnak a Nyugati pályaudvarról, a Piliscsabáig közlekedő új betétvonatok pedig Angyalföldről.
A legnagyobb forgalmú állomásokra jelentősen gyorsul az eljutás, a Nyugatitól Esztergomig akár 19 perccel is csökkenhet a menetidő. A reggeli csúcsidőszakban Budapest irányában jelentősen rövidül az utazási idő, valamint Esztergom felé bővül a kínálat: 30 percenként közlekednek majd a vonatok.
Hétvégén az eddigi óránkénti egy helyett két szerelvény közlekedik Budapest és Esztergom között, a Nyugati pályaudvarról 30 percenként indulva. A villamos vontatásnak köszönhetően a kisebb forgalmú megállókba is jelentősen gyorsul az eljutás. Fontos változás még, hogy bővül a vasútvonalon az üzemidő is, az utolsó vonat a fővárosból éjfél után, 0:25 órakor, Esztergomból 23:34 órakor indul majd.
A teljes menetrend letölthető innen.
Ez a menetrendi struktúra még nem végleges, ugyanis a vonalon és térségében számos infrastrukturális beruházás van még folyamatban, illetve előkészítés alatt:
– Zajlik az M3 metróvonal felújítása, Újpest állomáson ezért jelenleg nem a metróra, hanem pótló autóbuszokra tudnak az utasok átszállni. Emiatt a vasúti menetrendet úgy alakították ki, hogy az új, Angyalföld–Piliscsaba viszonylatú vonatok néhány perccel a Nyugati pályaudvarról megérkező vonatok után induljanak, így gyorsan és kényelmesen, azonos peronon tudnak átszállni a belváros felől a kisebb forgalmú megállóhelyekre utazók. Ez a menetrendi struktúra azt is eredményezi, hogy Piliscsabán megnyújtott átszállási idők adódnak a lassabb és a gyorsabb vonatok között.
– A dorogi villamos alállomás, mely a jövőben a vasútvonal áramellátását fogja biztosítani, az ütemtervnek megfelelően csak 2018 őszére készül el. Emiatt a vonatok menetrendjébe egyelőre tartalékidőket kellett beépíteni.
– Dorog állomáson folyamatban van az új biztosítóberendezés telepítése.
– A dorogi és esztergomi intermodális csomópont az ütemtervnek megfelelően, várhatóan 2018 végére készül el.
A még folyamatban lévő infrastrukturális fejlesztések lezárultával tervben van a menetrendi struktúra további fejlesztése, amelyhez az új menetrendben szerzett utasforgalmi és üzemi tapasztalatokat is figyelembe veszik majd.
PA/KTI