„Kell egy új iskola!”

solpm1

Egyre több óvodás és kisiskolás, óriási átmenőforgalom, új bekötőút, megújuló vasúti közlekedés, 750 éves jubileumi ünnepségsorozat. A solymári önkormányzat idei éve kihívásokban és eredményekben egyaránt bővelkedik. Dr. Szente Kálmán polgármesterrel beszélgettünk.

SO: Solymár lakosainak száma folyamatosan nő, ezzel együtt egyre több az óvodás és az iskolás is a községben. Hogyan tudnak lépést tartani mindezzel?

SZK: Ami az óvodásokat illeti, idén még éppen hogy meg tudtuk oldani az elhelyezésüket. A Napsugár Óvodában 5, a Kék Óvodában 4, a német nemzetiségi óvodában pedig 3 csoportot tudunk indítani. Jövőre viszont már nem biztos, hogy könnyen sikerül majd. Különösen azért, mert a Solymáron is bevált házi napközikből talán ha kettő felel majd meg az új, szigorúbb előírásoknak. Mivel csak szakképzett személyzettel működhetnek tovább ezek a szükségszülte, egyébként családias hangulatú intézmények.

SO: Mi a helyzet az iskolai férőhelyekkel?

SZK: Azzal mindenki tisztában van, hogy a végleges megoldás egy új iskolaépület lenne, ám a kormányzat egyelőre csak terembővítést irányzott elő. Mi mindenesetre továbbra is küzdünk az új iskolaépületért. A gyerekeknek addig is hely kell, ezért a jelenlegi iskola könyvtárát tanteremmé alakítottuk, és a B épületben található ebédlőből is leválasztottunk egy kisebb termet. Mindez persze csak átmenti megoldás. Tanterembővítés helyett egy új, korszerű iskola kell! Nem beszélve arról, hogy a nyelvtanulás, amire különösen nagy gondot akarunk a továbbiakban fordítani, sok kisebb helyiséget igényelne egy korszerű épületen belül. A helyzet nem egyszerű, hiszen Solymár lakossága az elmúlt 35 évben több mint a duplájára nőtt. Míg 1970-ben 4000-ren laktak itt, addig mára majd’ 11 000 lakosa van a településnek.

Solymár Nagyközség Önkormányzata Ciklusprogram     201Az iskola „B” épületének látványterve az utca és az udvar felől.Solymár Nagyközség Önkormányzata Ciklusprogram     201

SO: Miközben a megújuló vasúti közlekedés, és az új bekötőút hatalmas segítség az ingázóknak, az óriási átmenő forgalom továbbra is megkeseríti a solymáriak életét.

SZK: Való igaz, különösen a Terstyánszky, a Vasút és a Mátyás király úton élők számára nagy probléma ez. Az igazi megoldást az jelenthetné, ha megépülne az új 10-es út, melynek az első szakasza valószínűleg meg is épül idén Óbudától az ürömi körforgalomig, illetve az ehhez csatlakozó M0-ás körgyűrű Budakalász és Budaörs szakaszának megépítése. De a jelenlegi tervek szerint még jó pár évet kell várni.

SO: A temetői körforgalom megépítése is hiányzik. Valóban tárgyalnak vagy tárgyaltak az Auchannal a lehetséges megoldásról?

SZK: Él egy ilyen legenda Solymárszerte, én viszont nem tudok ilyen tárgyalásról, illetve egyezségről. Tény, hogy a sok baleset miatt nagyon nagy szüksége lenne a temetői kereszteződés átalakításra. Eddig a vasút és hozzá kapcsolódó beruházások kötöttek le bennünket, ugyanakkor a beruházás majdani területe az államé. Az önkormányzat mindenesetre a saját pénzén elkészíttette és engedélyeztette is a körforgalom terveit. Folyamatosan figyeljük a pályázati lehetőségeket, hogy végre elegendő forráshoz jussunk.

  Itt a 750 éves jubileum!  

Solymár bizonyítottan 750 éve létezik, hiszen Solymár puszta neve 1266-os keltezésű okleveleken szerepel először. Az önkormányzat látványos rendezvénysorozattal készül a jubileumra. Az eseményekben – melyekről folyamatosan tudósítunk – a hagyományos helyszíneken kívül szerepet kap majd a solymári vár, és az új tájház is.

A rendezvények sora a 2015. évi adventi hangversennyel kezdődik, és a jövő évi adventi koncerttel ér véget. Az önkormányzat 30 ezer forint díjazású pályázatot hirdetett a 750 éves évforduló logójának megtervezésére, melynek beadási határideje július 31. volt. Ezt következően neves szakemberekből álló szakmai zsűri véleménye alapján választja ki a képviselő-testület a díjnyertes alkotást.