Többször olvasunk, hallunk arról, hogy kompetenciamérés zajlik az iskolákban szövegértésből és matematikából. De vajon tudja-e mindenki, mit is jelent az országos kompetenciamérés? Illésné Kobolák Judit igazgatóhelyettes segítségével, most közelebbről megismerkedhetünk a részletekkel.
Iskolánkban tantestületi értekezleten vizsgáltuk a kompetenciamérés összehasonlító elemzéseit saját és az országos eredmények átlagát nézve. A megállapítások azt tükrözték, hogy elégedettek lehetünk, mert a 6. és a 8. osztályos tanulóink az országos átlagnál jóval magasabb szinten teljesítettek.
Aki mélyebben el szeretne merülni a solymári iskola országos kompetenciamérési eredményeinek bemutatásában, annak ajánlom, hogy az itt is elérhető, grafikonokkal szemléltetett, szakmai elemzéseket, Lutzné Feszt Edit kolléganőm összeállítását tanulmányozza. Aki, most találkozik először ezzel a témával, annak pedig szeretném a legegyszerűbben elmagyarázni, mi is az az országos kompetenciamérés.
Mitől országos?
Azért országos a mérés, mert valamennyi magyarországi iskolában 6. és 8. osztályban, illetve a 10. osztályban kötelező elvégezni. A mérés anyagát központilag küldik meg, és minden év májusának utolsó szerdáján kell a tanulóknak megírni.
Miért kompetenciamérés?
Mert nem konkrétan a tantervi követelményeket kéri számon, hanem azok alkalmazni tudását méri. Vagyis, hogy a megszerzett tudásuk birtokában problémamegoldásuk milyen szinten áll a matematika és a szövegértés területén. Ezért a felmérésben szereplő feladatok életközeliek, nem pedig a tankönyvek megszokott feladataiból állnak.
Hogy történik értékelés?
A kitöltött feladatlapokat minden iskola visszaküldi a központba, azok ott kerülnek feldolgozásra, elemzésre.
Kiszámolják a mérési eredmények országos átlagát, valamint minden iskola saját átlagát, melyeket a következő évben nyilvánossá tesznek. Sőt, ma már a tanulók eredményei is nyomon követhetők, a 6, 8. és 10. osztályos saját méréseik összehasonlíthatók, természetesen név nélkül.
Mi a mérés haszna?
Az iskolák saját mérési eredményeiket össze tudják hasonlítani az országos átlaggal. Az összehasonlításból kiderül, hogy az iskolai eredmények átlagosak, átlagon felüliek, vagy esetleg aluliak. Az eredmények tükrében az adott iskola kitűzi a következő év feladatait annak érdekében, hogy mérési eredménye javuljon, ideális esetben pedig megerősítést nyer, hogy alkalmazott módszerei jók.
A kompetenciamérések eredményei egyfajta rangsort is jelentenek az iskolák számára. A mi iskolánk nagyon jó eredményeket tud felmutatni a matematika, valamint a szövegértés területén, mert az utolsó öt év átlagai az országos átlag felettiek, tavalyi eredményeink pedig magasan kiemelkedőek.
Milyen területeken zajlik a felmérés?
Már nem csak a szövegértésből és matematikából van központi mérés, hanem az első idegen nyelv területén megszerzett tudás alkalmazását is mérik, valamint a tanulók fizikai állapotának és edzettségének mérése is kötelező.
Mivel német nemzetiségi iskola vagyunk, nálunk az angol nyelv minősül első idegen nyelvnek. Ezt a területet mérik központilag. Büszkék vagyunk arra is, hogy iskolánkban az angol nyelv országos mérési eredményei is kiemelkedőek.