Ma új időszámítás kezdődik a bankolásban: indul az azonnali fizetés

655

Március 2-tól a Magyar Nemzeti Bank elindítja az azonnali fizetés lehetőségét. Így a 10 millió forint alatti, elektronikus úton indított belföldi forintátutalások a nap 24 órájában 5 másodperc alatt teljesülnek. Milyen változásokkal jár ez a gyakorlatban?

Az új, gyorsabb és kényelmesebb rendszer minden pénzforgalmi szolgáltatást nyújtó szereplőnél automatikusan elérhetővé válik
Amennyiben egy megbízás megfelel az azonnali fizetés feltételeinek, külön kérés vagy jelölés nélkül, automatikusan azonnali fizetésként indul el, és pár másodperc alatt meg is érkezik.

Ezentúl számlaszám helyett akár regisztrált e-mail címet, vagy telefonszámot is megadhatunk azonosítóként
Azonnali fizetéssel a hagyományos bankszámlaszám mellett a kedvezményezett mobiltelefonszámának, e-mail-címének, adószámának vagy adóazonosító jelének megadásával is lehet utalni. Ezek a másodlagos azonosítók, amelyeket a számlavezető banknál lehet regisztrálni. Használatuk nem automatikus, azt az ügyfélnek kell – a bank által meghatározott módon – regisztrálnia másodlagos azonosítóként.

Az utalást kezdeményező részére a teljesülésről a rendszer azonnal pozitív vagy negatív visszajelzést küld
Amennyiben a tranzakció sikeres volt, arról – a bankok saját rendszerében szokásos módon – kap értesítést az ügyfél, vagy a számlatörténetben tájékozódhat. Ha több mint fél perc eltelt, és sem pozitív visszajelzés, sem hibaüzenet nincs, valamint a számlatörténetben sem látjuk egyértelműen a tranzakció teljesítését vagy visszautasítását, akkor javasolt felvenni a kapcsolatot az érintett bank ügyfélszolgálatával.

A beérkezett összeget a számlavezető haladéktalanul jóváírja a kedvezményezett számláján, így azonnal felhasználható
Az azonnali fizetés a magánszemélyek közötti mindennapi átutalások tempóját is felgyorsítja, a készpénzhez és a kártyához hasonlóan biztosítva a valós idejű fizetés élményét.
Ttovábbra is lehetőség lesz értéknap kiválasztására, ezt az átutalást kezdeményező platformon kell külön kiválasztani a jelenleg is ismert módon.

Mi történik, ha tévesen utalunk?
A bank – bár a mi tévedésünkért nem felel – köteles az azonnali fizetés összegének visszaszerzése érdekében (a bank- és üzleti titokra és az adatvédelmi előírásokra is figyelve) az adott helyzetben elvárhatóan mindent megtenni. Fontos tudni, hogy a tévesen utalt összeg jogalap nélkül került más bankszámlájára, annak tulajdonosa köteles azt visszaszolgáltatni a polgári jog szabályai szerint.

Az azonnali fizetés kapcsán fontos beszélni az úgynevezett „kisiklatásos” csalások (business email compromise) megelőzéséről is – tájékoztat a Pest Megyei Rendőr-főkapitányság Bűnmegelőzési Osztálya.

A „kisiklatásos” csalás típusú bűncselekmények lényege az, hogy a gazdálkodó szervezetek, önkormányzatok részére egy velük gazdasági kapcsolatban lévő szervezet nevében, előzetes telefonos bejelentkezés után „hivatalos” levél vagy gmail.com-os e-mail érkezik arról, hogy a partner eddigi kedvezményezetti számlaszáma megváltozott, helyette már egy új számlaszám él.

A Pest Megyei Rendőrfőkapitányság Bűnmegelőzési Osztálya a következőkre hívja fel a figyelmet ezen csalások megelőzése érdekében:
• Szenteljünk fokozott figyelmet minden olyan esetnek, melyben átutalással kapcsolatos változás ténye merül fel.
• Mindig ellenőrizzük a kedvezményezett számlaszámát.
• Amennyiben e-mail, „hivatalos” levél, illetve telefonhívás érkezik, melyben eddig ismeretlen számlaszámra történő átutalást kérnek, haladéktalanul vegyük fel a kapcsolatot az általunk ismert kedvezményezettel, de azt semmiképpen ne azon az e-mail címen vagy telefonszámon tegyük, amin a bejelentés érkezett.

Bűncselekmény gyanúja esetén azonnal értesítsük a rendőrséget a 107 vagy 112-es segélyhívószámon.

solymáronline