1991 óta létezik Magyarországon a magyar közoktatás napja. 15 éve minden évben november 22-e az a nap, amikor nagyobb teret kap az oktatásról szóló társadalmi párbeszéd. Ez alkalmából Bereczki Mária, 31 éve a pályán lévő tanárnőt faggattuk, mi miatt ég ki sok pedagógus, miben kell alkalmazkodnia egy tanárnak a diákjai generációját érintő változásokhoz, vagy mitől lesz valaki annyira népszerű, mint a Holt költők társaságának Mr. Keatingje.
Milyen személyiségű emberek alkalmasak a tanári pályára?
Tudni kell követni a változásokat, amelyek a világban, és így a gyerekek körülményeiben is lezajlanak, valamint kezelni kell ezek következményeit. Éppen a változásokhoz való alkalmazkodás képességének hiánya idézi elő sok pedagógusnál a kiégés jelenségét.
Hogyan tud egy tanár lépést tartani a gyors tempójú változásokkal?
Nem kell minden esetben követni azokat a trendeket, amelyeket a diákok. Bár rengeteg digitális lehetőség áll rendelkezésükre a kikapcsolódásra, nagyon élvezik az interaktív tevékenységeket is, főleg, ha mozogniuk, gondolkodniuk, véleményt alkotniuk kell a programok során. Nem is csoda, hiszen sok időt töltenek a számítógép monitorjára, tabletük, okostelefonjuk kijelzőjére meredve, így egy ettől merőben eltérő jellegű foglalatosság felüdülést jelenthet a számukra.
Sokat felhozott példa a diákok körében közkedvelt tanár figurájára a Holt költők társaságában a néhai Robin Williams alakította John Keating figurája. Mitől lesz egy tanár ennyire népszerű?
Összetett a kérdés. Az egyik legfontosabb tulajdonsága egy jó pedagógusnak, hogy egyszerűen szereti azt a korosztályt, amelynek tagjaival nap mint nap kapcsolatba kerül. Messzebbről megközelítve: a kulcsfogalom az emberszeretet. A kiskamasz és kamasz korcsoport egészen sajátos jellemvonásokkal bír: rengeteget álmodoznak, és táplálni is kell az álmaikat, ugyanakkor fel kell hívni a figyelmüket a kockázatokra is. Az arányok, az arany középút is nagyon fontosak. Hiszen adott a konkrét feladat, ami bizonyos tudásanyag átadása ezeknek a fiatal embereknek. Azt is figyelembe kell ugyanakkor venni, hogy nagy igényük van az empátiára, a személyességre. Adódhat például olyan helyzet, hogy a tanárnak döntenie kell: vagy hagy „elveszni” 10 percet az órából azzal, hogy a diákok személyes problémáival közösen foglalkoznak, vagy mereven ragaszkodik az óravázlatához. A legtöbb esetben a személyes kérdések feltétele azt sugallja a gyerekeknek, hogy fontosak, így ez a 10 perc végül nem lesz elvesztegetett idő, mert táplálja a tanár-diák kapcsolatot, amitől a tanulásban való együttműködés is hatékonyabb lesz.