Karácsony előtt rendszerint megszaporodik a csalások és egyéb bűntettek száma. Egyrészt többet vásárolunk, másrészt az időszűke miatt a figyelmünk is lankadhat. Ladó György rendőr törzszászlós, solymári körzeti megbízott segítségével összeszedtük, mire vigyázzunk különösen ebben az időszakban.
Vásárlás, internetes rendelés
Személyes, áruházi bevásárlás során nagyon fontos, hogy táskánkat, pénztárcánkat semmiképpen ne hagyjuk látható helyen, pl. kocsi ülésén, bevásárlókocsiban, esetleg zsebből kikandikálva, hiszen gyakran alkalom szüli a tolvajt.
Ha interneten rendelünk, feltétlenül győződjünk meg arról, megbízható-e a honlap. Legyünk körültekintőek akkor is, ha a termék összege jóval a piaci ár alatt van, ez okot adhat a gyanakvásra. Ha először rendelünk arról az oldalról, lehetőleg ne utaljunk előre, válasszuk az utánvétes átvételi lehetőséget. Ez különösen fontos, ha nem webáruházból rendelünk, hanem használt terméket szeretnénk vásárolni magánszemélytől. Ha mégis a kártyás fizetés mellett döntenénk, figyeljünk arra, hogy még véletlenül se jegyeztessük meg a kódjainkat, bár a számítógép ezt szinte minden esetben felajánlja. A jelszavainkat váltogassuk, és ne válasszunk túl egyszerű, könnyen kitalálható jelszót. Ne használjunk internetes bankoláshoz, fizetéshez nyilvános wifi-hálózatot. Elsősorban az otthoni számítógépet használjuk ehhez, a mobileszközök használatakor több a rizikófaktor, és mindenképpen gondoskodjunk megfelelő vírusvédelemről is.
Sok weboldal javasolja, hogy a futár előtt bontsuk ki a csomagot – különösen, ha nagy értékű, sérülékeny, pl. elektronikai cikkről van szó. – Bár a futárok mindig sietnek, hiszen sok címre kell eljutniuk egy nap alatt, mégis kötelesek megvárni, ha mi úgy döntünk, hogy megnézzük, mi van a csomagban. Ha a későbbi bontás mellett döntünk, vagy más veszi át helyettünk a küldeményt, és úgy látjuk, sérült a benne lévő termék, készítsünk azonnal fényképeket, így tudjuk bizonyítani, hogy hibás terméket vettünk át, nem mi tettük tönkre.
Telefonos csalások
Az „unokázós” csalásról sokan hallottak, de még mindig nem elegen, néhány hete is újra megtörtént. Így emlegetjük azt a fajta csalást, amikor a csaló a kiszemelt áldozat hozzátartozója megbízásából telefonál. Az a közös a telefonhívásokban, hogy minden esetben az időseket célozza meg, kihasználva jóindulatukat. Ezért figyelmeztessük időről időre újra idős hozzátartozóinkat, hogy amennyiben valaki azzal a hírrel hívja fel őket, hogy egy családtag, ismerős bajba került, pénzre van szüksége, mielőtt bárkinek bármit adnának, utalnának, győződjenek meg az állítás igazáról. Tegyenek fel ellenőrző kérdéseket, pl. hogy mikor született a hozzátartozó. Tegyék le a telefont és hívják vissza a hozzátartozót, esetleg más ismerőst, aki tud segíteni ebben a helyzetben. Akár a 112 segélyhívó számot is lehet hívni. Ne hagyják, hogy bárki sürgesse őket, és ne adják meg adataikat ismeretlennek.
A közelmúltban történt, hogy egy pénzintézet nevében telefonáltak csalók, adategyeztetés címén, és így próbáltak kártyaszámokhoz, bankszámlaszámokhoz hozzájutni. Ne feledjük, a pénzintézetek sosem egyeztetnek telefonon, ne adjunk meg ilyen fontos adatokat soha senkinek!
Ha külföldi számról hívnak minket, akkor is legyünk résen, különösen, ha szemmel láthatóan nem uniós országból jön a hívás. Szintén a közelmúltban csaltak ki így gyanútlan emberektől nagyobb összegeket, magáért a hívásfogadásért kellett sokat fizetni.
Biztonság az otthonainkban
A riasztó nem felesleges beruházás, ha ki van építve a lakásunkban, feltétlenül használjuk. Éjszakára is riasszuk be azokat a helyiségeket, ahol nem járunk, ha pedig nem vagyunk otthon, akkor az egész lakást, házat. Ha elutaznánk az ünnepek környékén, kérjünk meg valakit, hogy rendszeresen ellenőrizze, minden rendben van-e házunk táján.
solymáronline