“Ne parázz, sokkolj!” – oktató- és kampányfilm készült a defibrillátoros újraélesztésről

956

Baláék túszként fogva tartják Győrfi Pált, de csakis egy nemes cél érdekében – így indul az Országos Mentőszolgálat Alapítvány (OMSZA) legújabb, „Ne parázz, sokkolj!” című szórakoztató edukációs videója, amelyet az újraélesztés közelgő világnapja (október 16.) alkalmából mutattak be. A társadalmi célú kisfilm – amelyben a Valami Amerika színészei mellett a mentők népszerű szóvivője is fontos szerephez jut – a nyilvánosan elérhető defibrillátorok használatáról szól.

Magyarországon a hirtelen szívhalál a vezető halálokok közé tartozik, ráadásul az ilyen esetek többsége közterületen következik be – hívja fel a figyelmet az OMSZA. Országszerte mintegy 1500 defibrillátor érhető el nyilvános helyen, használatukkal 6%-ról akár 74%-ra is növelhetjük a sikeres újraélesztés esélyét, ha időben merünk és tudunk cselekedni. Erre azonban egyelőre jó, ha tízből hárman vállalkoznánk: a mentőalapítvány felmérése szerint félünk tőle, laikusként bonyolultnak érezzük ennek az amúgy könnyen kezelhető eszköznek a használatát.

“Kisfilmünk célja elérni, hogy bátran cselekedjünk. A mentők kiérkezéséig merjük használni a nyilvános helyeken − benzinkutakon, bevásárlóközpontokban, pályaudvarokon − kihelyezett defibrillátorokat, hiszen ezek az eszközök az átlagember számára is könnyen kezelhetők. Egy gépi hang végig egyértelmű utasításokat ad, egyszerűen nem lehet elrontani. Ha Baláéknak sikerült, bármelyikünknek menni fog, ez a kampányunk legfontosabb üzenete”– mondja dr. Czakler Éva mentőorvos, az OMSZA alelnöke.

Az egyszerre szórakoztató és tanulságos videó itt érhető el:

A „Ne parázz, sokkolj!” az OMSZA Bala-sorozatának immár harmadik epizódja. Az első rész témája szintén a laikus újraélesztés volt: 5 évvel ezelőtt Bala (Csuja Imre) arra tanított meg minket, hogyan mentsünk életet csak a mellkas nyomásával, levegőbefújás nélkül. Több, mint másfél milliós nézettsége mellett dokumentált esetek bizonyítják az akkori kampány hatékonyságát, amelynek köszönhetően az edukációs filmben látottak alapján sikerült megmenteni valakinek az életét. A film hatására a mai napig a Bee Gees Stayin’ Alive című slágere jelent sokunknak támpontot a mellkaskompresszió helyes ritmusához.

Idén a nyilvános defibrillátorok egyszerű, de életbevágóan fontos használatát mutatja be az OMSZA kampánya, hiszen az esetek döntő részében a mellkas nyomása és az életmentő sokk leadása együtt ment életet.

solymáronline