Egy csatornafedlap margójára

1270
A kijavított úthiba 2020. szeptember 8-án délután

Az elmúlt hetekben gyakori téma volt a solymáriak körében a Mátyás király utcán éktelenkedő, körülkerített úthiba, amely az autósokat sávelhagyásra és kerülésre kényszerítve jelentős dugókat és balesetveszélyes helyzeteket is okozott. Cikkünkben annak járunk utána, kinek a dolga, és miért tart hosszabb ideig egy-egy ilyen úthiba javítása.

A csatornafedlap még az augusztusi esőzések következtében sérült meg, helyreállítására pedig kedden, szeptember 8-án került sor. A hetekig fennálló, rendezetlen helyzetet nagyrészt a Magyar Közút Nonprofit Zrt. és a Daköv Kft. közti egyet nem értés okozta, mivel a Közút szerint a csatorna és környéke a szolgáltatóhoz tartozik, a Daköv viszont állította, hogy az utcát korábban nem állították megfelelően helyre, és ez okozta a hibát.

A helyreállítást végül a Daköv Kft. megbízásából a Strabag intézte – a helyzetet azért tudták így megoldani, mert a Strabag éppen egy garanciális munkát végzett az önkormányzatnak, így el tudták vállalni az úthiba javítását is. Az esetnek azonban van még két fontos tanulsága, amikről az önkormányzat és a polgármesteri hivatal, valamint a Településüzemeltetési Kft. vezetőivel beszélgettünk.

Dr. Szente Kálmán polgármester és Beregszászi Márk, Solymár jegyzője a solymaronline.hu kérdésére elmondták: amikor az augusztusi esőzések után felmérték a településszerte keletkezett károkat, a Mátyás király utcai úthiba kapcsán azonnal felvették a kapcsolatot a Magyar Közúttal, majd a Daköv Kft-vel is. Azóta pedig állandóan – egy idő után már naponta – kérték mindkét féltől, hogy a felelősség elhárítása helyett a megoldásra fókuszáljanak, és mihamarabb történjen meg a helyreállítás.

“A Mátyás király utca hiába Solymár egyik legforgalmasabb útja, nekünk jogilag nincs közünk hozzá: a magyar állam tulajdonában és a Magyar Közút kezelésében van. Emiatt a furcsa jogi helyzet miatt azon túl, hogy a rendelkezésünkre álló kommunikációs csatornákon keresztül az érintetteket nyomatékosan a helyzet mielőbbi rendezésére kérjük, amit – már napi szinten – meg is tettünk, sajnos nincs a kezünkben semmilyen eszköz a hiba konkrét megszüntetésére. Az ilyen esetek rendezésére szorgalmazzuk a különböző szolgáltatók és a közútkezelő közötti együttműködést és az egyes felelősségi kérdések tisztázását, szükség szerint szerződésben rögzítését” – mondta el Beregszászi Márk jegyző.

Mindketten hangsúlyozták azt is, hogy a sok helyen olvasható “miért nem csinál az önkormányzat semmit” típusú érvek egyszerűen nem állják meg a helyüket. A hivatali munka ezen része egyáltalán nem látható kívülről. Első szóra azt feltételezni, hogy mivel nem posztolják naponta, hogy kinek és hány levelet küldtek, hány egyeztetést és megbeszélést folytattak (ami ráadásul sem nem elvárható, sem nem feladata senkinek), akkor bizonyára nem is történt semmi, rosszindulatú és hangulatkeltő közösségi magatartásra vall.

A hivatali ügyeken kívül a helyzet másik fontos aspektusa a műszaki tartalom, ami szintén nem látható egy arra sétálónak. Feldhoffer József, a Solymári Településüzemeltetési Kft. vezetője kérdésünkre elmondta: nemcsak a csatornafedlap, hanem körülötte a pályatest tartószerkezete is megsérült, ráadásul mindez egy főútvonalon, ami nagy terhelésnek van kitéve. “Ha belegondolunk abba, hogy egy 40 tonnányi, dinamikus terhelésre méretezett úttesten lévő, ráadásul nemcsak a pályatestet érintő úthibáról van szó, akkor megérthetjük, hogy még rövid távon sem lehet ezt azzal orvosolni, hogy beleöntünk két zsák hideg aszfaltot. Lehet, hogy jó lesz ma meg holnap, de ha holnapután egy kamion alatt kifordul és széttörik, akkor még nagyobb károkat és balesetet okozhat” – fogalmazott az ügyvezető.

Az ügy kapcsán szóba került a József Attila és a Dózsa György utca sarkán lévő, hónapok óta felbontott útszakasz is, aminél hasonló a probléma: a műszaki háttér bonyolultabb, mint amit egy arra járó laikus első pillantásra gondolna. Mint kiderült, az a rész azért van még mindig elkerítve, mert nincs meg a csőtörés helye: a hiba valószínűleg a kereszteződés alatt van. Természetesen a szolgáltató lezárhatja és felbonthatja a teljes szakaszt, hogy megtalálja a hibát, kicserélje a csöveket és az átázott talajt, de azon az utcán járnak fel a Templom térre a buszok, egy lezárás hosszabb időre lehetetlenítené el a közlekedést a környéken.
Nem arról van szó tehát, hogy nem lehet vagy nem akarják kijavítani a hibát. De az, hogy úgy tudják megtalálni és orvosolni a hibát, hogy közben a buszközlekedés – és az azt használó solymáriak élete – minél kevésbé sérüljön, nagyobb szervezést és körültekintést igényel.

solymáronline