Olvasói levél: Ki dönti el, hol legyen útfelújítás?

2300

Dr. Vajda Sándor írt olvasói levelet szerkesztőségünkhöz a kerek-hegyi gerincutak állapotával kapcsolatban. Az írásban felvetett kérdésekre Ugron Zoltán, a műszaki iroda vezetője válaszol.

Tisztelt Szerkesztőség!

Közügynek és sokak napi életében tapasztalt „település-betegségnek” számít a Kakukk-hegy és Kerek-hegy településrészek két gerincútjának székelyföldi dűlőutakat alulmúló állapota. A terület önkormányzati képviselője, Ordódy úr részéről már a testületi ülésen – korábban mantraként – feltett kérdés sem hangzik el. Miért?
Itt nincsenek nagyméretű külterületek, rendezetlen jogi státusú zártkertek, mint a Hutweide-n. Ott miért előbbre való a fejlesztés? Ott miért lehetett a Kert utcát felújítani, kétsávossá tenni és a Barlang utcáig egy rendezett(ebb) közlekedési állapotot kialakítani? Vasútállomás, út, parkoló???

Több éve levelezek Polgármester úrral a kérdésben, de mintha a téma lekerült volna a napirendről. Ha jól tudom az egyik testületi tag „utcáját”, aki a Kerek-hegyen lakik, azóta leaszfaltozták. (Lehet, hogy nem jól láttam. Anno az „illetékes elvtársak utcáját
aszfaltozták így le, mindenki várta, hogy egy „párt sarzsi” a közelbe költözzön.)

Miért nem képes a községünk t. Vezetése egy lakossági zsebből is finanszírozott (!!!) útfelújítást megszervezni, és ezt azzal kezdeni, hogy az itt ingatlannal rendelkező/itt lakó magyar embereket pontosan tájékoztatják arról, hogy mely ingatlanok tulajdonosaival
zajlanak jogviták már hosszú évek óta a Koppány utca közterületeinek újra alakítása tekintetében. (Kinek állhat érdekében ezzel húzni a felújítás idejét???) Szerintem ez a
legtisztább értelembe vett KÖZÜGY.

Ha a csatorna beruházást sikerült megszervezni és lebonyolítani (bár a „sávos helyreállítás” miatti „sávos gödrösödés” és a padka alatti vezeték kialakítás miatti útszél állapot romlás úgy látszik nem zavar senkit a t. Községi Képviselőink közül), akkorezt miért nem indítják el??? Ha nincs pályázati pénz, akkor minden megáll? (önkormányzati addikció)

Fogjunk össze, dobjuk össze! (Áthajtási engedély kell a helyieknek. Egy automata kamerával (2016 van!!!) ez szép bevételt tudna hozni a karbantartáshoz.)

Kit és milyen ügyekben képvisel a képviselő?
Köszönettel veszem szíves visszajelzésüket!

 

Tisztelt Uram!

A levélből ugyan nem derül ki, melyik utca (utcák) felújítását szeretné lakossági hozzájárulással finanszírozni, de a felvetett kérdés egyébként sem ennyire egyszerű, hiszen egyik településrész sem fontosabb a másiknál, és a döntéseknél egész Solymár érdekeit kell figyelembe venni.

Az utak állapota és korszerűsítése rendszeres téma a bizottsági és a képviselő-testületi üléseken. A kívülállók sokszor nem látják, hogy egyes fejlesztések vis maior keretből, azaz káresemény felszámolására kapott állami pénzből valósulnak meg, nem pedig azért, mert valamilyen érdek miatt előbbre sorolódnak. Akárhányszor csak lehet, pályázunk is az utak állapotának javítására. Jelenleg elbírálás alatt van egy minden nagyobb eső során teljesen szétmosódó út kijavítására, illetve átépítésére beadott kérelem. Ha pozitív döntés születik, akkor körülbelül 55 millióból tudunk egy 120 milliós beruházást megvalósítani. Ennek során egy hosszú – hegyi – murvás út és a bekötőutcák aszfaltburkolatot, szegélyt és így vízelvezetést kapnak.

Sokszor az utcákban lakók hozzáállása sem egységes. Íme, egy közelmúltbeli példa: az egyik utca szerette volna leaszfaltoztatni az útját. Többen anyagilag is hozzájárultak volna. Az érintett ingatlanok 20 százaléka viszont nem. Így hiába dobtak volna össze 1 milliót, ez az összeg mindössze arra lett volna elég, hogy a meglévő murvás utat leaszfaltozzuk, ami körülbelül három évig maradna járható. Arra viszont nincs további 5 milliója az önkormányzatnak, hogy olyan utat építsen, ami aztán valóban tartós, van vízelvezetés stb…

A Kerek-hegyen a csatornázás végeztével sok utcát leaszfaltoztak. Lehet, hogy az egyikben lakik képviselő is, de akkor azt ki kellett volna hagyni? A vállalkozó hibás teljesítéséből keletkező süllyedéseket a garanciális időn belül folyamatosan javíttatjuk vele. Egyébként megjegyzem, hogy a polgármesterünk is és a jegyzőnk is murvás úton lakik.

Munkám során azt tapasztaltam, hogy képviselőink jól tudják, hogy mekkora összeget jelent egy ilyen „kis javítás”, „csak egy szegélykő 100 méteren” stb. Mindezek ismeretében gyakran kell kompromisszumkésznek is lenniük, ezért sokszor engednek az eredeti elképzeléseikből az egész Solymárt érintő érdekek miatt.

A Koppány Márton utca olyan átépítése, amely valódi megoldást hozna az áldatlan állapotra, Solymár erejét is jelentősen meghaladó beruházás. A még rendezetlen területvitákon túl a forrás előteremtése is szükséges. Azon dolgozunk, hogy ez mielőbb meglegyen, bár pillanatnyilag még ennél is fontosabb, hogy végre Solymár számára kedvező, jogerős döntés szülessen az erdőn át Budaligetre vezető út használatáról, hiszen a Nemzeti Közlekedési Hatóság nem engedélyezte a kerekhegyi erdészeti magánút közúttá nyilvánítását. Ugyanakkor a Szabályozási Terv közúttá nyilvánította. A Pilisi Parkerdő bíróságon támadta meg a közlekedési hatóság döntését. Solymár Önkormányzata ebben a perben a Pilisi Parkerdő pernyertessége érdekében beavatkozóként jelentkezett be.

Ezt az utat Solymár építette, a lakosság összefogásával, legalább 40 éve használják napi szintű közlekedésre az ott lakók, és több, mint 30 éve szilárd burkolattal is rendelkezik.

A bírósági eljárás lezárása után a Koppány Márton utca felújítása és kiszélesítése két ütemben történhetne meg. A szabályozási terv már lehetővé teszi az engedélyek megszerzését és folyamatosan folynak az érintett magántulajdonosokkal folyó egyeztetések. Az út első (vasbeton támfalas) szakaszának megépítéséhez mintegy 60-80 millió Ft-ra lenne szükség, amit pályázati forrásból szeretnénk megszerezni.

Ugron Zoltán
műszaki irodavezető