7 úti játék a „Mikor érünk már oda?” lemez helyett

1715

A gyerekek még Shrek Szamaránál is profibbak az „Ott vagyunk máááár?” kérdésben. Rengeteg módon képesek variálni. Halkan, ártatlanul kezdik, aztán nemsokára már zeng az autó… Az izgatottságuk érthető, többszáz kilométeren keresztül viszont már kevés a szülői megértés, és a türelem is fogytán.

Le kell valamivel kötni a gyereket – szalag, spárga, zsinór, gumipók helyett inkább – valamilyen játékkal. Először ott a biztos siker, a tablet. ON gomb benyom, gyerek csöndben, anyu, apu nyugalomban. De egyszer a kütyü is lemerül, és egyébként sem tesz jót, ha órákon keresztül egy kis monitort bámul a csemete. Ekkor jönnek az offline játékok, amik – lássatok csodát, Z generációs gyerekek! – ugyanolyan szórakoztatóak tudnak lenni, mint a nyomkodós társaik. Gyűjtsünk össze ötleteket, amikkel megmenthető a családi nyaralás első pár órája – tehát az utazással töltött idő!

Hagyományos játékok újratöltve
A barkóbát, szóláncot mindenki ismeri, de bevezethetünk olyan új szabályt, hogy csak bizonyos témakörön belül lehet mozogni. Pl. állatok, növények, meseszereplők, stb.

Szópóker
Először megegyezünk egy kategóriában (pl. országok, állatok, gyümölcsök), aztán egy betűben (valaki mondja az ABC-t, valaki pedig megállítja). Ezt a betűt mindenki jegyezze meg, többször nem mondjuk.
A kezdő játékos kigondol egy szót, és CSAK a kezdőbetű utáni betűt mondja ki. Pl. megállapodtunk az „állat” kategóriában,  és az „M” betűben.
– 1. játékos: „A” (Mert a majomra gondolt.)
– 2. játékos: (Annyit már tud, hogy M-A-val kezdődik a szó, de neki a madár jut eszébe.) Ezért azt mondja: „D”.
A következő játékos magában összeolvassa, hogy eddig annyi van meg: M-A-D. Ebből nagy valószínűséggel sejti már, hogy a „madár” lesz a végső szó. (Nem számít, hogy az első játékos a majomra gondolt, ezt nem kell elárulni. Jól jöhet egy következő körben.) Az M-A-D után tehát sorban kimondják az „Á” és az „R” betűt. Ha megvan az egész szó, az utolsó játékos betű helyett már csak annyit mond: „Kész!”
Az is lehet persze, hogy a M-A-D sort valaki a madagaszkári gekkó irányába folytatja – kérdés, hogy a többiek ismerik-e ezt az állatot. Ha valakinek nincs ötlete, egyszer passzolhat. Sőt blöffölni is lehet, és hasraütés szerűen mondani egy betűt. Lehet, hogy valakinek így is eszébe jut egy értelmes szó, és tudja folytatni a sort. Ha viszont a többiek leleplezik a blöffölő játékost, kiesik az adott körből. Egy betűvel sok körön keresztül lehet játszani, ha pedig elfogytak az ötletek, váltunk.

Hova mehet?
Ha mesét kell kitalálni, bizton számíthatunk a gyerekek kreativitására. Meséljünk a mellettünk elhaladó járművekről: vajon hova mehetnek? Mit szállíthat az a teherautó? Hova utazhat az a másik család?

Firka játék
Ehhez csak néhány papír és ceruza szükséges. Valaki rajzol egy firkát, a másik pedig kiegészíti teljes rajzzá. Ha kész, mesélhetünk is a képről.

Az ABC-kém
Írjuk fel sorba az ABC betűit (a dz, dzs, q, w, x, y kivételével) egy lapra, és keressünk útközben olyan dolgokat, amik az adott betűvel kezdődnek!

Megfigyelő lista
Ez pár perces előkészületet igényel az út előtt, de utána hosszú ideig jól szórakozik a gyerek. Ráadásul már egészen kicsi kortól használható.
Állítsunk össze egy képekből álló listát azokról, amiket meg kell keresnie (pl. zászló, kamion, éttermet jelző tábla, stb.)

Strigula
A megfigyelés másik változata lehet, hogy egyféle dologból keresünk minél többet, és strigulázzuk őket. Hány alagúton megyünk át (a nagyobbak leírhatják és kiszámolhatják, összesen hány méter alagúton keresztül utaztunk)? Hány benzinkutat látunk? Hány piros autó megy el mellettünk? stb.

Czecz Fruzsina
(lelkizona.blog.hu)