2016. január elsejével változtak az építésügyi jogszabályok, bevezetésre került az „egyszerű bejelentés” és változás történt a használatbavételi eljárás rendjében is.
Egyszerű bejelentés:
A 300 m2-nél kisebb hasznos alapterületű új lakóépület építése már nem építési engedélyhez, hanem egyszerű bejelentés megtételéhez kötött.
Az építkezést a bejelentést követő 15 nap elteltével lehet megkezdeni, amennyiben a bejelentés a vonatkozó jogszabályoknak megfelel, és a jogszabály által rögzített valamennyi mellékletet benyújtották az illetékes általános építésügyi hatósághoz. Hiányos bejelentés benyújtása esetén egy tájékoztatást kap az ügyfél, hogy a beadványa nem tekinthető egyszerű bejelentésnek, ezért nem kezdheti meg az építkezést.
Az egyszerű bejelentés során hiánypótlásra nincs lehetőség, s mivel nem közigazgatási eljárás, így fellebbezni sem lehet. Hiányosnak minősített bejelentést követően az építtetőnek a módosított, javított tartalommal újabb egyszerű bejelentést kell benyújtania, mindaddig, amíg a dokumentáció megfelelő tartalmú nem lesz és a hatóság a benyújtott bejelentést hallgatással el nem fogadja, tudomásul nem veszi. Vagyis ha megfelelő tartalmú az egyszerű bejelentés és nem kap az ügyfél értesítést a hatóságtól hiányosságról, csak akkor – az egyszerű bejelentés megtételét követő 15 nap elteltével – lehet megkezdeni az építkezést.
A bejelentés megtehető papír alapon vagy elektronikus úton, de a hozzá tartozó műszaki tervdokumentáció csak elektronikusan – PDF/A formátumban – nyújtható be. Elektronikus aláírás hiányában, egy példányban papír alapon minden dokumentumot a tervező és építtető aláírásával ellátva is be kell nyújtani a hatósághoz. Az egyszerű bejelentés az ÉTDR (Építésügyi hatósági engedélyezési eljárásokat Támogató elektronikus Dokumentációs Rendszer) felületén, az építéshatósági irodán, Szolgáltatási ponton, valamint Kormányablakon keresztül tehető meg.
Az egyszerű bejelentés alapján készülő új lakóépületet a bejelentéstől számított tíz éven belül fel kell építeni és a felépítés megtörténtét tanúsító hatósági bizonyítványt kell kérni. Ha a bejelentéstől számított tíz éven belül nem építették fel az épületet, az elkészült építményt le kell bontani!
Fontos: más rendeltetésű épületre (akár garázsra, gazdasági épületre, irodára stb.), továbbra is építési engedélyt kell kérni, illetve a meglévő épület bővítése, átalakítása érdekében sem nyújtható be egyszerű bejelentés.
Használatbavételi engedélyezési illetve tudomásulvételi eljárás:
A vonatkozó jogszabályok értelmében az építtetőnek a használatbavételi engedély iránti kérelem benyújtásáig – az épületek energetikai jellemzőinek tanúsításáról szóló kormányrendelet hatálya alá tartozó épületek esetében – az energetikai tanúsítványt az OÉNY-ben ki kell állíttatnia. Az új rendelkezés értelmében az energetikai tanúsítványnál figyelembe vett szerkezeteknek, anyagoknak a használatbavétel iránt kezdeményezett eljárásig el kell készülni, ezért nem tekinthetők hiányzó munkálatnak a hőszigetelés és a vakolás!
A jelen tájékoztatás nem teljes körű. A változásokkal kapcsolatosan személyesen (2085 Pilisvörösvár, Puskin utca 8. szám alatti építéshatósági irodán) hétfőn 13–18 óra között, illetve szerdán 8–12 és 13–17 óra között kaphatnak tájékoztatást, telefonon a (26) 530-103 vagy 26 530-104-es telefonszámon érdeklődhetnek.