Bagdy Emőke relaxációt javasol minden iskolásnak

1569

Szorongást csökkentő alternatív mozgásformákra lenne szükség a testnevelésórákon, hogy ezzel is csökkentsék a gyermekek mindennapi lelki terheit. A szakemberek arra figyelmeztetnek, hogy az iskolásokra nehezedő suli-stressz miatt már nem elég a hagyományos erősítés, szükség van a pedagógiai repertoár bővítésére. Prof. Dr. Bagdy Emőke ismert klinikai szakpszichológus szerint akár már heti egy órányi relaxáció is sokat jelenthet a túlterhelt környezetben, a jelenlegi iskolarendszer szerkezete azonban még nem elég rugalmas, és sajnos sokszor a szülők alaptalan félelmei is akadályozzák a diákok lelki egészségének megőrzését.

Egyre több pedagógus és mentálhigiénés szakember hangsúlyozza, hogy a gyerekekre nehezedő nyomás csökkentéséhez szükség van olyan alternatív módszerek bevezetésére a tanórákon – köztük a testnevelés órán is – mint a relaxáció, a jóga gyakorlatok, vagy éppen a tánc és a kreatív mozgás. A lazítással, kikapcsolódással együtt járó tevékenységek ugyanis javítják a koncentrációt, a testtartást és az egyensúlyérzéket is.

A kifejezetten inger-gazdag környezetben felnövő gyerekeknek különösen nagy szükségük lenne a relaxációra, ezt a pszichológusok is megerősítik. Prof. Dr. Bagdy Emőke klinikai szakpszichológus szerint minimálisan már heti egy óra is segíthetne, amikor a gyerekek az elengedett állapotban néhány percre csak önmagunkra figyelnek. A mai túlfeszített iskolarendszerben azonban nehezen jut idő arra, hogy a pedagógusok és a család fokozott figyelmet fordítson a testi és lelki egészség kapcsolatára.

A pszichológusasszony úgy véli, hogy a kötelező óraelemek, amelyeket az alaptanterv tartalmaz, bombabiztosan megszilárdultak, kitöltik szinte a teljes tanórát, és csak kevés szabadmozgású idősáv marad.

„A merev iskolarendszer mellett sokszor csalódtam a szülőkben is, amikor jó szándékkal iskolai relaxációt javasoltam a testnevelésórákon. Azzal szembesültem, hogy például az imagináció, meditáció oktalan félelmet keltett bennük. A megoldást egyrészt az iskolarendszer átalakításában látom, ahol a szülők és pedagógusok megegyezése nyomán több a szabad mozgástér és választási lehetőség. Másrészt fontos lenne a szülők bevonásával országosan mintaórákat tartani, ahol személyesen is meggyőződhetnek arról, hogy a lazító, segítő alternatív módszerek a gyerekeink egészségét szolgálják” – tette hozzá Prof. Dr. Bagdy Emőke.