Kábelvasúttal Budáról Pestre

1230

Vitézy Dávid, a BKK volt vezérigazgatója Facebook-posztjában egy francia fejlesztésre hivatkozva ötletbörzét indított: vajon hol lenne igény Budapesten közforgalmú (azaz nem a jelenlegi zugligeti Libegőhöz hasonlóan a kirándulóforgalmat szolgáló) kötélpályákra?

Van a fővárosban – a Duna és a hegyek között – egy szűk, sűrűn beépült sáv, ahol eleve nagy a forgalom a még északabbra lévő budai területek és a belváros között. De pont itt van a Margitsziget közepe, ezért itt nem épülhet híd, ami rögtön átvinné a forgalmat Pestre. A dugók tehát rendszeresek. Ráadásul a Kolosy tér közlekedési csomópontja meglehetősen szétterül, rengeteget kell gyalogolni az átszállásokhoz, különösen a HÉV és a buszvégállomás között.

Vitézy szerint, ahol folyón, vasúton, autópályán, azaz valamilyen akadályon kell átvinni a közösségi közlekedést, a legolcsóbb megoldás a kötélpálya lehet. A Szépvölgyi úti beruházás ötlete a város és az agglomeráció egyre sűrűbb beépülésével járó forgalom kezelésének mintapéldája lehetne.

A kábelvasút meglepően sok utast is szállíthat, hiszen a gondolák sűrűn követhetik egymást. A korszerű kötélpályáknál nem menet közben kell be- és kiugrani sem, a ki- és beszállás idejére a zárt gondolák megállnak. Természetesen akadálymentesen is megépíthető.

A Franciaországban 2021-re megépülő Câble A Téléval a párizsi 8-as metró végállomásától indul majd és összesen öt megállója lesz. A gondolákban tíz utas ülhet. A kötélpálya 20 ezer lakót és hatezer munkahelyet szolgál majd ki. A 4,4 kilométeres kábelvasút napi 14 ezer utast is szállíthat majd.

A vs.hu írása szerint Budapesten is a metrót kellene megcélozni végállomásnak. A Szépvölgyi útról a legegyszerűbben a Dózsa György úti megálló érhető el,  de elképzelhető a Nyugati is végállomásként. A Dózsa György út után a pesti Duna-parton lehetne még egy állomás, majd a Margit-sziget fölött egy. Budán a HÉV-nél kellene egy megálló, végül az Ürömi útnál a végállomás, kiszolgálva az ottani irodákat, lakóparkot, cukrászdát. A hegyről érkező buszokról itt kényelmesebb lehetne az átszállás a kábelvasútra, mint a HÉV-nél.

Forrás: vs.hu és iho.hu