Panoráma utcai állapotok: a fekvőrendőr a megoldás?

1412

Száguldó autók, gyerekeiket féltő szülők, nehezen közlekedő idős emberek. A Panoráma utcai közlekedési helyzetről szóló vita újra és újra fellángol. Legutóbb egy ott élő olvasónk írt ezzel kapcsolatban levelet, melyre Ugron Zoltán, a polgármesteri hivatal műszaki irodavezetője válaszol.

Tisztelt Cím!

Solymári lakosaként a következő észrevétellel fordulok Önökhöz:
Nemrég költöztünk a Panoráma utcába, és azóta nagy problémát okoz számunkra az utcában való közlekedés! Jogosítvány nélkül azon itt lakók táborát gyarapítom, akik gyalogosan kénytelenek ezt megtenni, az itteni átmenő jelentős autós forgalom közepette. Laktam korábban is Solymáron de most szomorúan tapasztaltam, hogy az új házak és tulajdonosok dömpingje ezen a részen, teljesen átalakította az itteni gyalogos rendet. Rengeteg autó közlekedik folyamatosan az utcában, többségük egyáltalán nem tartja be a megengedett sebességi korlátot és nincs tekintettel a gyalogosokra. Nem egy aggódó szülővel sikerült már beszélnem a témában. Ugyanis a probléma nem is csupán a jogosítvány nélkülieket érinti, hanem azokat a szülőket is, akik délután mondjuk kerékpárral, babakocsival, rollerrel stb. szeretnének az utcában kisebb gyermekükkel sétálni, vagy biztonsággal kiengedni a nagyobbakat. Nem igazán sikerült egyiket sem kivitelezni eddig anélkül, hogy magamat is beleértve, önmagukból kikelő, ordítozó felnőttekbe ne botlottam volna úton útfélen, akik másodpercenként skandálják a „Vigyázz autó, megint!” „Szélére, gyorsan jön!” jelmondatokat a száguldozó járművek egymásutánjában.
A kérésem tehát ennek a problémának a megoldása volna, az önkormányzat részéről! Szeretnénk segítséget kérni fekvőrendőrök lehelyezésében a Panoráma utca teljes hosszán, ami megakadályozná az embertársaikra figyelemmel nem lévő gyorshajtókat a lakóövezetben való esztelen száguldozásban és az utcában lévő rengeteg gyerek, na és persze a felnőtt gyalogosok biztonságát is szavatolhatná.
Ha egyedüli bejelentés alapján nem áll módjukban, vagy nincs lehetőségük egy ilyen megoldásra, a kérdésem az volna, hány itt lakó család aláírására volna szükség ennek mihamarabbi megvalósításához?

Válaszukat előre is köszönöm és várom!
Név és cím a szerkesztőségben

 

Ugron Zoltán válaszai következnek:

– A levélíró által felvetett problémára, amely ugyanígy vonatkozik a Magas utcára is, évek óta keresi a választ az önkormányzat. Az illetékes Közlekedési Bizottság legutóbbi ülésén is napirenden volt, és a következőn helyszíni szemlét is tartanak majd, hogy újabb forgalomszabályozással miként lehetne javítani a helyzeten – mondja elöljáróban.

– Miért nem oldották meg eddig a problémát?

– Eddig a sebességkorlátozó táblák kihelyezésével és a keresztirányú utcák elsőbbségének biztosításával próbálkoztunk, de eredménytelennek bizonyult. Sajnálattal látjuk, hogy valójában csak néhány, de a szabályokat, táblákat, de még a józan ész diktálta normákat is felrúgó járművezető a teljes ott élő lakosságot veszélyezteti. Ráadásul semmibe veszi a szomszédi figyelmeztetéseket is, rosszabb esetben pedig durván reagál azokra. Ennek az a következménye, hogy sok ember, sok idejét és az önkormányzat sok pénzét fordítja arra, amire alapvetően nem kellene, hiszen az lenne a normális dolog, hogy az autók 30 km/h sebességnél nem gyorsabban, és a gyalogosokra – a lakótársaikra, szomszédjaikra(!) – figyelve közlekednének. A levélben felvetett “fekvőrendőrök” kihelyezése egyébként már sokszor felmerült a lakosok részéről, amit eddig azért nem támogatott a bizottság, mert két új problémát generálna: egyrészt az egyszerű, lecsavarozott fémbucka akadályozza télen a hókotró munkáját, amit kiválthatnánk a térkőből kirakott, hosszabb kiemeléssel, ami viszont aránytalanul költséges beruházás. Másrészt – ismerve a szabálytalankodók mentalitását, akik nem kímélik az autójukat sem – a buckán áthajtó járművek puffogása azokat fogja zavarni, akiknek a háza elé azokat telepítjük.

– Mit fognak vizsgálni a bizottság helyszíni szemléjén?

Most éppen azt az elképzelést , hogy miként lehetne az útra helyezett virágládákkal olyan lassításra kényszerítő helyeket – szakzsargonnal „sikánokat” – építeni, amelyek még megfelelnek az útügyi előírásoknak, meghagyják azt a szélességet, ami a tűzoltóautónak, szemetesnek is még megfelel, nem zavarják az ingatlanokról való ki- és behajtásokat, mégis elérik céljukat. Nem lesz könnyű, hiszen ezeknek a feltételeknek egyszerre kell teljesülniük, mindazonáltal reménykedünk, hogy találunk megfelelő számú helyet.

– És ha azt állapítják meg, hogy nem lehet ezeket telepíteni?

– Akkor megint gondban leszünk, mert valahogyan meg kell védenünk a lakosokat. Sajnos járda építésre nincsen hely, és nem lehet egész napra rendőrt állítani ebbe a két utcába csak azért, hogy őket meglátva betartsák a szabályokat a közösségre fittyet hányó járművezetők. Elképesztőnek tartom, hogy másokat „büntessünk” azzal, hogy a házuk elé csattogó buckát építünk, a probléma okozói pedig száguldoznak vígan, felelőtlenül.