Kulisszatitkok a volán mögül

1501

Unalmas hosszú utak, útszéli csajozás és elhízott sofőrök – a köztudatban többnyire így vélekednek a kamionosokról. A solymáriaknak – az elmúlt hónap Kökörcsin utcai balesetei kapcsán – még a felelőtlenség is eszébe juthat az országutak királyairól. A sztereotípiák azonban, mint tudjuk, nem mindig igazak.

A kamionosokról sokféle pletyka kering a köztudatban. Sokan viszolyognak a szakmától a hosszú távollét miatt vagy éppen monotonnak tartják a folyamatos vezetést. Mások az egészségtelennek vélt étkezés és a hosszú, unalmas várakozások miatt nem választanák ezt a szakmát. Egy biztos, nem gondolnánk, hogy a kamionsofőrök élete nem a leghétköznapibb és gyakran szokatlan élményekben van részük.

Dajka László esete egyből rácáfol az előítéletekre, aki éppen az ötödik félmaratonjára készül. Az 50 kilogramm feleslegtől megszabadult, életmódváltásáról elhíresült blogger kamionsofőrnek volt már része jó néhány meglepő helyzetben.

Dajka Laszlo_kamionsofor

„Az én szakmám tele van kihívással, hiszen időnként jó pszichológusnak kell lennem, máskor pedig a hatóságok feladatát látom el. A köztes időben én vagyok a világutazó, aki gyönyörű és érdekes helyekre látogat el” – mesélte Dajka László, aki Tatabánya térségében vett már fel olyan frissen szabadult rabot, aki kamionosnak adta ki magát. Lélekjelenlétének és fellépésének köszönhetően azonban könnyedén leszerelte az akadékoskodó férfit. „Olyan is előfordult már, hogy a francia kikötővárosban, Calais-ban egy menekült aludt a pótkocsimon, aki egy dobozban tervezett megbújni, de én kedves szóval távozásra bírtam” – mesélte el élményeit a kamionos. „A hosszú utazásban persze a szép tájak és a gyárlátogatások adják a legtöbb élményt. A munkámnak köszönhetően jutottam el az olasz kiviföldekre, a granadai mandarin- és a valenciai narancsültetvényre. Megismerhettem egy jégkrémgyárat, ahol a legnagyobb meglepetésemre porból készültek a jégkrémek” – tette hozzá.

A veszélyes helyzetek mellett váratlanul felmerülő, megoldandó problémák is jelentkezhetnek a kamion körül. Ilyen esetekről számolt be Lászka Péter, aki többek között már állatszállítmányozással is foglalkozott.

Laszka Peter_kamionsofor

A 600-700 kilogrammos szarvasmarhák szállításánál előfordul, hogy az állat megellik út közben, sőt olyan is adódik, hogy segíteni kell a szülésnél és ki kell húzni a kisborjút.  Ilyenkor az anyát és a kicsit el kell választani a többiektől”  – mesélte el Péter, aki 10 éve kamionozik.

Néhány kamionos számára mégsem ezek a szokatlan esetek jelentik a legnagyobb kihívást. Szalai Gábor már régóta dolgozik a szakmában, mégis igazi megmérettetést jelent neki a hazai kamionosoknak rendezett közlekedésbiztonsági és vezetéstechnikai verseny, ahol az elmúlt két évben őt választották az utak királyának.

Szalai Gabor az elmult ket ev 5 tengelyen nyertese

Ez a bajnokság számomra mindig nagy kihívás, mert a döntőben igazából már nincs nagy különbség a versenyzők között. Ha valakinek éppen jó napja van vagy rosszabb, az is befolyásolhatja a végeredményt” – árulta el a kétszeres nyertes.

A versenyt idén is szeretném megnyerni, de legalább a döntőig eljutni. Persze sok múlik a feladatokon is. Nekem a tavalyiak könnyebben mentek, mint az azt megelőző évben, mert itt tolatás nem volt, helyette kockában kellett megfordulni és a csúszós pályákon közlekedni, ez utóbbit sikerült már rutinossá fejlesztenem” – tette hozzá.

Az 1 millió forintos fődíjjal járó 5 tengelyen – biztos kézzel elnevezésű megmérettetést idén is a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary) és az ORFK Országos Balesetmegelőzési Bizottsága szervezi. A bajnokság döntőjét október 1-jén a zsámbéki driving camp-ben tartják, ingyenes családi nappal egybekötött közlekedésbiztonsági rendezvénnyel.